وکیل قصور پزشکی

وکیل قصور پزشکی

امتیاز دهید post

پزشکان از حیث درمان بیماران دارای وظیفه خطیر و مهمی می باشند به نحوی که خطا و قصور آنان در امر طبابت می تواند برای آنان مسئولیت های مدنی و کیفری خاصی را به موجب قوانین و مقررات مربوطه به دنبال داشته باشد.مطابق با قانون مجازات اسلامی منظور از قصور پزشکی مواردی چون بی احتیاطی، بی مبالاتی، بی مهارتی، بی توجهی و عدم رعایت نظامات دولتی می باشد. وکیل قصور پزشکی در چنین پرونده هایی می تواند نقش مهم و موثری ایفا کند و به وکالت از طرف شخص بیمار یا پزشک با دفاع از ادله و مستندات قانونی زمینه ی احقاق حقوق موکل خویش را فراهم آورد. در این نوشتار با توجه به اهمیت بحث قصور پزشکی در دعاوی و پرونده های پزشکی شما را با نقش وکیل متخصص جرایم پزشکی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

قصور پزشکی

رفتار پزشک در راستای معالجه بیمار و قصور یا اشتباه او می تواند یا ناشی از یک تخلف باشد یا یک جرم پزشکی مقرر شده در قانون. اصولا مواردی که در آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرفه های پزشکی مقرر شده است از جمله موارد تخلف پزشک محسوب می شود. برای مثال می توان به مواردی مانند سهل انگاری در انجام وظیفه و عدم رعایت موازین علمی و شرعی، افشای اسرار بیماران و… اشاره کرد.

طبیعتا تفکیک موارد تخلف از جرم پزشکی در خصوص قصور پزشک در امر طبابت از حیث حقوقی آثار مهمی خواهد داشت. یکی از آثار مهم این تفکیک در خصوص مرجع صالح به رسیدگی قضایی در امر قصور پزشکی است دیگر آن که نوع اتهام می تواند از حیث مجازات قانونی تفاوت هایی داشته باشد. در مواردی مطابق با قانون علاوه بر طرح دعوای کیفری در خصوص مسئولیت پزشک در جرایم پزشکی که با قصور پزشک رخ داده است، امکان مطالبه خسارات و ضرر و زیان های مادی و معنوی بیمار نیز وجود دارد که در این زمینه مشورت با وکیل قصور پزشکی بسیار راهگشا و مفید فایده خواهد بود.

در خصوص جرایم پزشکی که با قصور پزشک ارتکاب می یابد می توان به مواردی چون عدم تشخیص درست و عدم مراقبت بعد از عمل جراحی اشاره کرد. از آنجا که مقررات مربوط به مسئولیت پزشک به صورت پراکنده در قوانین و مقررات بیان شده است حضور وکیل قصور پزشکی به سبب احاطه و اشراف کامل او به این دسته از مقررات و همچنین آشنایی او با رویه قضایی مراجع صالح به رسیدگی به جرایم و تخلفات پزشکی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

طرح شکایت و رسیدگی

مطابق با قانون رسیدگی به دعوا نیازمند طرح شکواییه است.در خصوص مرجع صالح به رسیدگی در موارد قصور پزشکی با بررسی پرونده مربوطه مراجع مختلفی چون سازمان نظام پزشکی و دادسرای مخصوص پیگیری جرایم پزشکی می باشد. توجه داشته باشید که تنظیم شکواییه و ارائه ادله و مستندات و مدارک قانونی جهت احقاق حقوق شاکی نقش بسیار موثری دارد به همین خاطر توصیه ما این است که از همان ابتدای کار با وکیل قصور پزشکی در خصوص چگونگی طرح و پیگیری دعوا مشورت کنید. در برخی از موارد بسیار دیده شده است که اشخاص به سبب عدم آگاهی از تشریفات تنظیم شکواییه و چگونگی پیگیری دعوا در مراجع صالح به رسیدگی با تضییع حقوق خود و بعضا پیچیده تر شدن فرآیند دادرسی کیفری یا حقوقی مواجه شده اند. حضور وکیل قصور پزشکی این مزیت را دارد تا شما را از مواجهه با بن بست های دادرسی دور نگه دارد و در سریع ترین زمان ممکن بدون اطاله دادرسی موجبات احقاق حقوق از دست رفته شما را فراهم آورد.

وکیل متهم در قصور پزشکی

حضور وکیل قصور پزشکی تنها در خصوص بیمار منحصر نیست. در برخی از موارد ممکن است به لحاظ مقررات پزشکی قصوری از جانب پزشک رخ نداده باشد در این قبیل موارد نیز حضور وکیل متخصص و مجرب در نفی اتهام پزشک و حصول شرایط برای صدور حکم برائت پزشک با توسل به ادله و مستندات و مدارک قانونی می تواند کارساز باشد. تفکیک موارد تخلف پزشکی از جرایم پزشکی با استناد به مقررات و قوانین مربوطه در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود که طبیعتا نیازمند احاطه کامل وکیل متخصص و مجرب است.

نقش وکیل قصور پزشکی

وکیل قصور پزشکی در درجه نخست یک وکیل متخصص و مجرب در هدایت پرونده های پزشکی است. امروزه با تخصص گرایی در حیطه وکالت نمی توان انتظار داشت که یک وکیل در تمام حیطه های حقوقی و کیفری موفق حاضر شود بلکه لازم است در هر حوزه وکالت به وکیل متخصص همان حوزه مراجعه کرد. در خصوص تخلفات و جرایم پرشکی ناشی از قصور و سهل انگاری پزشک، وکیل قصور پزشکی با تجربه طولانی در هدایت این دسته از دعاوی می تواند یاری رسان باشد.

وکیل متخصص جرایم و تخلفات پزشکی با بهره گیری از ادله و مستندات قانونی به خوبی می داند که در چه زمان و از چه طریقی در دفاع از حقوق موکل خویش اقدام کند.

اثبات عمد و یا قصور پزشک در راستای درمان بیمار فرایند دادرسی را به طور کلی تغییر خواهد داد.به همین جهت با توجه به حساسیت بحث برائت یا مجرمیت متهم و آثار کیفری ناظر بر آن مشورت با پزشک متخصص و مجرب اهمیت خاص و ویژه ای پیدا می کند.

نتیجه گیری

حرفه ی پزشکی از آن جا که با جان بیمار و درمان او سروکار دارد نسبت به مشاغل دیگر از حیث مسئولیت پزشک اهمیت بیشتری دارد. قصور پزشک یا اقدام عامدانه او ممکن است در مواردی به نقص عضو یا حتی مرگ بیمار منتهی شود. لذا پیگیری پرونده های پزشکی از جهت اثبات برائت یا مجرم بودن پزشک امری کاملا تخصصی است. در خصوص عملیات پزشک در درمان بیمار و سهل انگاری او وکیل قصور پزشکی از حیث چگونگی هدایت پرونده و بار اثبات دعوا که از جانب بیمار باشد یا پزشک می تواند بسیار موثر حاضر شود. اثبات عمدی بودن یا خطایی بودن اقدام پزشک آثار حقوقی و کیفری کاملا متفاوت و متمایزی دارد که در این قبیل موارد یک وکیل متخصص می تواند بهترین راهنما باشد.

در این راستا؛ موسسه حقوقی صدرا با برخورداری از کادر مجرب وکلای کیفری در زمینه هدایت و پیگیری دعاوی پزشکی می توانند راهنمای شما در اتخاذ بهترین تصمیم ممکن باشند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *