وکیل اسید پاشی | تهدید به اسید پاشی و مجازات آن


1/5 - (1 امتیاز)

اسید پاشی از جمله جرایمی است که همواره مورد نفرت عموم افراد جامعه و از جرایم علیه نظم و آرامش جامعه تلقی می شود. بزه دیده جرم اسید پاشی غالبا بانوان هستند.در جرم اسید پاشی علاوه بر آسیب ها و صدمه های جسمانی، شخص بزه دیده تا مدت های بسیار طولانی دچار مشکلات و صدمه های روحی خواهد بود. بنابراین قانون گذار نسبت به مرتکبین جرم اسید پاشی با جدیت تمام رفتار کرده است و مجازات نسبتا شدیدی را برای آنان در نظر گرفته است. یکی از مصداق های جرایم مرتبط با اسید پاشی جرم تهدید به اسید پاشی می باشد که در این نوشتار قصد داریم شما را با شرایط تحقق آن و مجازات تهدید به اسید پاشی در قوانین و مقررات مربوطه و نقش وکیل اسید پاشی آشنا کنیم.

اسید پاشی در قانون

به طور کلی منظور از اسید پاشی نوعی از رفتار مجرمانه است که در آن شخص مرتکب به طور عمدی با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر قصد قتل یا آسیب و صدمه شدید جسمانی بر جسم شخص بزه دیده دارد.

از آن جا که جرم اسید پاشی به شدت در نظر قانون گذار منفور بوده است و با هدف حمایت بیشتر از بزه دیدگان جرم اسید پاشی، در قانونی به نام قانون تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن  مصوب سال ۱۳۹۸ به طور جداگانه به مجازات مرتکبین این جرم اشاره کرده است. همچنین با بهره گیری از مواد عمومی قانون مجازات اسلامی می توان شرایط تحقق جرم اسید پاشی و میزان مجازات آن را بررسی نمود.

در ماده ۱ قانون تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی آن به مجازات اسید پاشی اشاره شده است. طبق این ماده قانونی؛ هر کس عمداً با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر، با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس، عضو یا منفعت شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنیٌ‌علیه یا ولی‌دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس، عضو یا منفعت محکوم می‌شود.

بنابراین در جرم اسید پاشی مجازات اولیه قصاص است اما از آن جا که در بیشتر موارد امکان مجازات قصاص عضو وجود ندارد و میزان آسیب قابل تخمین نیست یا در موارد مصالحه و گذشت بزه دیده یا اولیای دم، طبق ماده ۲ این قانون مجازات دیگری در نظر گرفته شده است:

تهدید به اسید پاشی

نحوه شکایت کیفری تهدید به اسید پاشی

به منظور شکایت از تهدید به اسید پاشی لازم است شکواییه ی کیفری تنظیم کنید و به دادسرای محل وقوع جرم تقدیم نمایید. از آن جا که جرم تهدید به اسید پاشی از جمله جرایم قابل گذشت محسوب می شود، با گذشت شاکی خصوصی رسیدگی به پرونده ی کیفری نیز موقوف خواهد شد.

اگر چه تقدیم شکواییه به دادسرا نیازمند رعایت تشریفات قانونی خاص تنظیم دادخواست حقوقی نیست اما توصیه می شود اگر قصد تقدیم شکواییه به دادسرا را دارید پیش از هر اقدامی با یک وکیل کیفری مجرب مشورت کنید. از آن جا که شکواییه اولین گام در جهت طرح شکایت کیفری است طبیعتا ارائه ی ادله و مستندات قوی و محکمه پسند ضرورت دارد و مشورت در این خصوص با وکیل اسید پاشی مجرب یا مشاورین کیفری می تواند بسیار کارساز باشد.

مرجع صالح به رسیدگی

دادگاه صالح به رسیدگی به جرم تهدید به اسید پاشی پس از طی مراحل تحقیقات مقدماتی در دادسرا محل وقوع جرم، در صلاحیت دادگاه کیفری دو محل وقوع جرم می باشد.

در رسیدگی به این جرم ممکن است با بررسی اوضاع و احوال و گذشت بزه دیده تخفیف یا معافیت های قانونی برای شخص مرتکب در نظر گرفته شود. بنابراین ممکن است مجازات مرتکب قابل تعویق و تعلیق باشد. همچنین امکان بهره مندی از آزادی مشروط و… نیز وجود دارد.به همین جهت حضور وکیل اسید پاشی در احقاق حقوق متهم می تواند موثر باشد.

وکیل اسید پاشی

وکیل کیفری مجرب وکیل متخصصی است که با سال ها تجربه ی گران بها در حوزه ی جرایم و مجازات ها و نحوه ی تقدیم شکواییه به دادسرا و پیگیری پرونده های کیفری در مراجع مختلف کیفری صاحب تخصص شده است.در این میان وکیل اسید پاشی نیز در درجه اول یک وکیل کیفری متخصص است.

از آن جا که در بسیاری از پرونده های کیفری به خصوص جرایم مرتبط با اسید پاشی شخص بزه دیده در بحران روحی خاصی به سر می برد، مشورت با وکیل اسید پاشی برای اتخاذ بهترین تصمیم ممکن توصیه می شود‌. آن چه در مشورت با وکیل کیفری اهمیت دارد توجه به تخصص و مهارت او است، طبیعتا بررسی رزومه کاری وکیل اسید پاشی و میزان موفقیت او در پرونده های مشابه کیفری می تواند بسیار موثر و یاری کننده باشد.

تهدید به اسید پاشی

نتیجه گیری وکیل اسید پاشی

جرم اسید پاشی از جمله جرایمی است که اصولا بزه دیده این جرم را علاوه بر صدمات و آسیب های جسمانی جدی، با مشکلات و بحران های روحی مواجه می کند به همین دلیل قانون گذار با مرتکبین این جرم با جدیت بیشتری برخورد کرده است و مجازات نسبتا شدیدی را برای آن ها در نظر گرفته است. تهدید به اسید پاشی نیز یکی از جرایم مرتبط با اسید پاشی است که مطابق با قانون مجازات اسلامی جرم است و دارای مجازات قانونی می باشد لذا از آن جا که جرم اسید پاشی با برنامه ریزی قبلی انجام می شود لازم و ضروری است که هر گونه تهدید به اسید پاشی جدی گرفته شود و به مرجع قضایی صالح گزارش شود. شما می توانید برای آگاهی از نحوه ی طرح شکواییه تهدید و آشنایی با مقررات مربوط به جرم اسید پاشی با وکیل کیفری موسسه حقوقی صدرا مشورت نمایید.

مطالعه کنید » وکیل کیفری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *