مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی عبارت است از یک فعل عمدی و  آگاهانه که به محض کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می‌شود و مرتکب طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد؛ مگر اینکه مرتکب با ارائه دلایلی به دادگاه ثابت کند که عمل او از روی حسن نیت بوده و با هدف مشروع صورت گرفته است. در این جرم شخص خاطی باتماس گرفتن به شماره های حقیقی یا حقوقی باعث ایجاد مزاحمت و سلب آسایش اشخاص را فراهم می کند.

این عمل عمدتا بصورت تماس های مکرر همراه با سکوت یا فوت کردن و تهدیداتی از جمله قتل و یا انتشار تصاویر شخصی افراد همراه است. سوت کشیدن، سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه. فحاشی و بیان حرف‌های رکیک نسبت به مخاطب و در مواردی دادن اخبار کذب و غیرواقعی به مخاطب و نیز بیان تهمت‌های ناروا که ممکن است عواقب جبران ناپذیری  به همراه داشته باشد.عنوان اخبار کذب و تکان‌دهنده که گاهی اوقات باعث شوک آنی می‌شود و آرامش خانواده‌ها را بر هم می‌زند و حتی ممکن است سلامت جسمی شنونده دچار اسیب های شدیدی شود .

مزاحمت تلفنی
مزاحمت تلفنی یک فعل عمدی و  آگاهانه است

مزاحمت تلفنی یعنی؟

مزاحمت تلفنی عبارت است از اینکه فردی با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، بدون جهت ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم کند.
مانند اینکه در نیمه‌های شب با به صدا در آوردن زنگ تلفن دیگری او را از خواب بیدار کرده و آرامش او را بر هم بزند. یا اینکه در طول روز با اشغال کردن خط تلفن اشخاص باعث شود زمان انجام کارهایشان به تعویق افتد.

مجازات قانونی مزاحیمن تلفن

در ابتدا شاکی با در دست داشتن مدارک معتبری که نشان دهنده ایجاد مزاحمت تلفنی است  به دادگاه مراجعه نماید و شکایت خود را مکتوب کند تا پرونده به جریان افتد در غیر این صورت پرونده مزاحمت تلفنی به جریان نخواهد افتاد. و مجرم هم به سزای عمل زشت و غیر اخلاقی خود نخواهد رسید. و حتی ممکن است مزاحمت تلفنی  برای شهروندان دیگر هم ایجاد کند چون بابت کار ناشایست خود مجازاتی نشده است.  براساس ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران ، هر کس به وسیله دستگاه  تلفن همراه  یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

بخوانید...
طلاق و انواع آن در قانون مدنی

مزاحمت تلفنی در مقابل قانون مدنی

ماده ۶۴۱ قانون مدنی، مزاحمت با تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است؛ علاوه بر آن ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب سال ۱۳۶۶ نیز موید این مطلب است که می‌گوید: هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمدا  و با سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار نخست پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود.

مزاحمت تلفنی
مزاحمت تلفنی در مقابل قانون مدنی

برای بار دوم، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم، شرکت، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

و بسیاری از موارد در صورت بروز خسارات مالی و جانی برای اشخاص مجرم باید کلیه هزینه های وارد امده را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:  بهترین وکیل تهران کیست؟

بعضی از افراد علاوه بر مرتکب شدن جرم مزاحمت تلفنی جرایم دیگری نظیر تهدید به قتل  و یا تهدید به افشای تصاویر و مدارک شخصی افراد هم می کنند که در این صورت جرم و مجازات جرم آنها متفاوت است.  طبق ماده ۶۶۹قانون مجازات اسلامی به مجازات شلاق ۷۴ تا ضربه و حبس از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. این قانون شامل افرادی که تصاویر شخصی دیگران را در اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی انتشار میدهند نیز میشود.

بخوانید...
کلاهبرداری و مجازات آن از منظر قانون

ایجاد مزاحمت تلفنی برای نهاد ها و ارگان ها

در قانون مجازات اسلامی برای ایجاد مزاحمت برای نهاد های مختلف چیزی در قانون نیامده است. به همین دلیل طبق نظر اکثر حقوقدانان قانون مجازات اسلامی در رابطه با این موضوع نقض دارد. چرا که سازمان هایی مثل اورژانس و یا آتشنشانی در صورتی که وقت خود را برای مزاحمین تلفنی تلف کنند و تلفن این ارگانها توسط این افراد اشغال شود ممکن است  سلامت جان و مال شهروندانی که نیاز به کمک دارند به خطر افتد. و آنها دچار خساراتی جبران ناپذیری شوند . بعضا دیده شده نهاد هایی مثل کلانتری و حتی پلیس هم مزاحم تلفن دارند . به همین دلیل وضع قانون دقیق برای مجازات افرادی که برای  ارگان های مختلف ایجاد مزاحمت می کند هم ضروری است.

کدام مرجع مسؤل پیگیری مزاحمین تلفن است

مزاحمت تلفنی از موضوعاتی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است.
برای این اقدام، کافی است به دادسرای محل سکونت یا کار خود یعنی جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده است، مراجعه کنید. داشتن نامه‌ای از مخابرات نیز می‌تواند باعث سرعت در کار شود.

چگونه شکایت خود را بنویسیم؟

در این مرحله می‌توانید روی یک برگه کاغذ شکایت خود را مطرح می‌کنید. عنوان مجرمانه این شکایت نیز چنین است: «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک یا تلفن است.
همچنین در صورتی که توهین و فحاشی شدیدی صورت گرفته باشد، شاکی می‌تواند تقاضای اعاده حیثیت را نیز مطرح کند.
ممکن است طرف مقابل نامشخص باشد که در چنین حالتی در بخش مربوط به متشاکی نوشته می‌شود نامشخص بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعبه‌های دادیاری یا بازپرسی، با نامه‌ای که دادگاه خطاب به کلانتری برای تکمیل تحقیقات می‌نویسد، کلانتری از مخابرات در خصوص این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی را عنوان می‌کند.

وکیل خانواده
چگونه شکایت خود را بنویسیم؟


ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود اما بخش اولیه کار در این مرحله شناسایی مزاحم است.
این نامه‌ها نیز برای بخش حقوقی شرکت مخابرات ارسال می‌شود. در این بخش ردیابی مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه قابل انجام است و حتی مخابرات می‌تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده است را ردیابی و این مساله را مشخص کند که آخرین بار، چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیمکارتی در آن فعال بوده است؟ و از کدام منطقه جغرافیایی مزاحمت تلفنی ایجاد شده است.

بخوانید...
حضانت کودک ؛ شرایط و قوانین آن

پس از شکایت چه فرآیندی طی می شود؟

پس از طی مراحل و مشخص شدن نام و آدرس شخص مزاحم احضاریه ای ارسال می شود و دادگاه از مالک شماره ای که باعث ایجاد مزاحمت تلفنی شده است می خواهد در جلسه دادگاه حاضر شود و  تحقیقات انجام می شود. در صورتی که برای بار اول و دوم شخص خاطی در دادگاه حاضر نشود. قاضی در صورتی که مدارک کامل و شواهد بر علیه وی است . حکم جلب شخص را صادر می کند.

از آنجایی که کیفر مرتکب جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی حبس از یک تا ۶ ماه خواهد بود (ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی)، به نظر می‌رسد در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد؛ به این دلیل که این جرم از جرایم عمومی است و قانون مجازات اسلامی این جرم را در شمار جرایم قابل گذشت احصا نکرده است.
در مرحله بازپرسی و باز برسی ، اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود. البته ممکن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد.
در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه می‌یابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی می‌کند.
یکی از شیوه‌های اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط ‌شده است. صدای ضبط‌ شده در رسیدگی به یک پرونده جزو مدارک امارات  محسوب می‌شود و گاهی دادیاران، بازپرس‌ها یا قضات این مساله را نمی‌پذیرند. چون ممکن است با توجه به پیشرفت تکنولوژی، صدای ضبط شده، ساختگی باشد.

بخوانید...
ازدواج موقت یا صیغه و شرایط آن

نتیجه گیری

 برای اینکه مجرمینی که با ایجاد مزاحمت های تلفنی برای کلیه افراد حقوقی و حقیقی به سزای اعمال خود برسند در ابتدا شخص شاکی باید شکوایه ای را همراه با مدارکی که ایجاد مزاحمت تلفنی را ثابت می کند به نزدیک ترین دادسرای محل زندگی خود مراجعه کرده و سپس قاضی طبق مدارک و شواهد دستورات بعدی برای رسیدگی به پرونده را صادر میکند.  و در مراحل بعدی بخش حقوقی شرکت مخابرات می تواند شماره و نام مالک را در اختیار دادگاه قرار دهد و به ادرس شخص خاطی احضاریه ای ارسال می شود در صورت مراجعه نکردن برای بار اول و دوم قاضی در صورتی که مدارک کافی برای اثبات جرم مزاحمت تلفنی در اختیارداشته باشد حکم جلب صادر میکند.

جرم مزاحمت تلفنی از جرایم عمومی است و حتی در صورت رضایت شاکی طبق قوانین ایجاد مزاحمت تلفنی شرکت مخابرات با وی برخورد قانونی می شود.

درصورتیکه نیاز به مشاوره با وکیل حقوقی مجرب و بهترین وکیل تهران دارید میتوانید بصور تلفنی مشاوره (رایگان) دریافت نمایید و یا با رزرو نوبت از وکیل موردنظر ، مورد حقوقی خود را حضورا مطرح نمایید

امور حقوقیمقالات

بهترین وکیل در تهراندعاوی حقوقیمزاحمت تلفنیوکیل حقوقیوکیل خانواده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنلاین با ما در تماس باشید

با تکمیل فرم تماس با ما میتوانید از بهترین وکیل تهران مشاوره بگیرید. 

باتوجه به درگیری ها و مشغله هایی که روزانه برای همگان وجود دارد ، طبیعتا امکان وقت گذاشتن و مراجعه حضوری برای افراد مقدور نمی باشد، بهمین دلیل  موسسه حقوقی صدرا بمنظور رفاه حال مشتریان خود ، فرمی را طراحی نموده است که شما میتوانید با تکمیل فرم روبه رو مشکلات و دعاوی خود را ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند. با این روش شما میتوانید بصورت رایگان از بهترین وکیل تهران ، وکیل حقوقی ، وکیل کیفری و وکیل خانواده مشاوره بگیرید و در صورت نیاز وقتی برای شما مقرر گردد تا جهت تشکیل پرونده بصورت حضوری مراجعه فرمایید. آدرس ما در ادامه درج شده است.

شماره تماس های دفتر :  88806941 - 88806942

شماره تلفن همراه (ساعات پاسخ گویی 9 صبح الی 18) :  09128210882 - 09129210882

تماس با ما- واتساپ تماس


ساعات کار موسسه حقوقی صدرا

جهت مراجعه  با شماره های درج شده در همین صفحه هماهنگی بفرمایید.

شنبه تا چهارشنبه9:00 to 16:30
پنجشنبه9:00 to 16:30
تماس با ما
1

بالاتر از میدان ولیعصر (عج) – جنب سینما استقلال – کوچه فرشید – ساختمان فرشید – پلاک 8 – طبقه 2- واحد 9

2

از مترو میدان ولیعصر (عج) ۱۰۰ متر

3

از ایستگاه اتوبوس بی ار تی  (BRT)  50 متر

مسیرهای منتهی به موسسه حقوقی صدرا

تماس باما