ثبت برند

امروزه همگام با پیشرفت تکنولوژی روزانه افراد زیادی قصد ارائه محصولی جدید یا خدماتی ویژه دارند. این افراد تصمیم به جذب مخاطبان و مشتریان خود را از راه هایی همانند رسانه های ارتباط جمعی ، تبلیغات محیطی و … دارند و پر واضح است که شرط لازمه برای ماندگاری در ذهن مخاطبین و مشتریان داشتن یک نام و یا علائم تجاری خاص و منحصر به فرد است.

در مقاله قبلی به ثبت برند و انواع آن پرداخیتم و در این مقاله قصد داریم شما را با انواع علائم تجاری آشنا سازیم.

انواع علائم تجاری

علائم تجاری ساختگی یا قراردادی :

این علامتها قابلیت ثبت را دارا هستند و از این جهت که دلبخواهی و ساختگی یا قراردادی می باشند و احتمال وجود موارد شبیه برای آنان بسیار پایین است , نسبت به سایر انواع علامت های تجاری دارای مزیت می‌باشند . نظیر چی توز در دسته مواد غذای که توسط موسسه کاردان به ثبت رسیده است.

علائم تجاری شعاری یا تکیه کلامی :

این علائم تجاری حس خاص مرتبط با کالا یا سرویس ها مشخصی را ایجاد می کند . نظیر “به لکه ها آری بگویید” برای شوینده لباس هوم کر که این برند نیز قطعا توسط تیم کاردانی به ثبت رسیده است . این دسته از علامتها نیز قابلیت ثبت را دارا هستند و پس از علائم ساختگی یا قراردادی بهترین گزینه برای یک برند تجاری می‌باشند.

بخوانید...
استرداد جهیزیه پس از طلاق

علائم تجاری توصیفی :

این مدل از علامت که بیشترین جور علامتی است که بوسیله متقاضیان تعیین می شود , انتخاب مناسبی برای یک علامت تجاری نیست چون امکان ثبت نشدن آن بیشتر از دو مورد فوق است مگر آنکه متمایزکننده باشند . معمولاً ادارات ثبت علامت در اکثر کشورها اذن ثبت به آن دسته از علامتها که صرفاً توصیفی می‌باشند – به دلایلی که در بخش های پیشین اشاره شده – نمی دهند .

ثبت برند-علائم تجاری توصیفی

دلیل اتخاذ چنین علائمی از سوی متقاضیان , باور به باوری است که این دسته از علامت ها برای جلب نظر مشتریان حاجتی به تبلیغات و هزینه های اضافی نیست و مشتریان به راحتی سرویس ها و کالاها را تشخیص می دهند . چنین رویکردی , منجر می شود که کالاها و خدماتی که با چنین علائمی عرضه می شوند , حمایت قویتری را فراهم نکنند .

بنابراین به احتمال بسیار این دسته از نشانه ها قابل ثبت نیستند و مطلوب نمی باشند . علائمی مثل “ خامه ای ” برای ماست و یا مثال هایی از علائم توصیفی میباشند.

علائم عام یا عمومی :

دسته دیگری از علائم توصیفی , معروف به “ علائم عام ” ضعیفترین دسته حمایت را ایجاد می کنند و حتی در بسیاری از موارد تحت عنوان علامت تجاری طبقه بندی نمی شود قابلیت ثبت را ندارد . به طوری که پیشتر اشاره شد , این دسته از علامت ها به دلیل اینکه مستقیماً آشکار کننده خصوصیات کالاها یا سرویس ها است و به صورت عمومی برای توصیف کالاها و سرویس ها استفاده می شود قابلیت ثبت تحت عنوان نشانه تجاری را ندارند.

هدف از ثبت برند و علامت تجاری چیست ؟

حفظ علامت تجاری به وسیله مراجع رسمی که در بیشتر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این باره را دارا‌هستند تایید می شود . از نگرش وسیع تر , علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آن‌ها در تراز جهانی سپرده گذاری کرده و این نوآوری را اشاعه می‌دهد . حفاظت علائم تجاری همینطور بازدارنده تلاشهای رقبای غیر منصف , مثل متقلبان ,

بخوانید...
مراحل ثبت برند

برای به کارگیری از علائم مشخص و معلوم به منظور فروش تولیدات و ارائه خدمات نامرغوب یا این که متفاوت میگردند از نگرش وسیع‌تر , علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنان , در تراز جهانی سرمایه‌گذاری می کنند و این ابتکار عمل را رواج می دهند . حفاظت علائم تجاری همینطور بازدارنده تلاش‌های رقبای غیرمنصف , مانند متقلبان , ‌ برای به کارگیری از علائم مشخص و معلوم به منظور فروش تولیدات و ارائه خدمات نامرغوب یا متعدد میشوند . این نظام , دوراندیشی و قابلیت و امکان سرمایه‌گذاری جهت ساخت و فروش کالاها و خدمات را در منصفانه‌ترین حالت ممکن به مردمان می دهد و از این‌شیوه تجارت بین‌المللی را تسهیل می نماید.

علائم تجاری

در صورتی‌که برندی ثبت نشود , رقبا می‌توانند از همان برند یا برندی که شباهت آن با علامت مزبور تا اندازه ایست که برای مشتریان فریب دهنده باشد , برای همان محصول یا کالاهای شبیه استفاده کنند و در نتیجه سرمایه‌گذاری صاحب و مالک اثر یا برند در مورد بازاریابی یک کالا احتمال دارد بی نتیجه باشد چون مصرف کنندگان تصور می نمایند.

که آن کالا وابسته به همان شرکتی است که تبلیغات و بازاریابی نموده و کالای خویش را معرفی نموده است و متعاقبا ( به نادرست کالای حریف را خریداری نمایند . این نکته نه تنها سود فرد یا کمپانی تولیدکننده را کاهش خواهد داد و مشتریان وی را منحرف خواهد کرد بلکه احتمال دارد باعث سوء شهرت صاحبان علامت تجاری گردد بخصوص در صورتیکه کالا رقیب کیفیت پایینی داشته باشد.

طبق قانون علائم تجاری به صورت زیر شناخته میشود:

    علامت یعنی هر نشان،شکل،طرح و… که قابلیت رؤیت داشته باشد و بتواند کالا و یا خدمات شخص و اشخاص حقوقی را از یکدیگر متمایز کند

بخوانید...
اثبات نسب چیست و مراحل انجام آن در دادگاه

    علامت جمعی یعنی هر نشان،شکل،طرح و… که قابلیت رؤیت داشته باشد و با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبتی معرفی گردد و پایه و یا هرگونه از خاصیت های دیگر آن مانند قیمت کالا و یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد

    نام تجارتی شامل نام یا عنوان و یا اسمی است  که معرفی کننده ی شخص حقیقی یا حقوقی باشد

استعلام برند ثبت شده


یکی از مهم ترین مراحل ثبت برند ، استعلام برند می باشد که توسط کارشناسان ثبت شرکت موسسه ی حقوقی صدرا از اداره ثبت علائم تجاری مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که نام تجاری و یا برند شما مشابه با برند دیگری باشد موسسه ثبت کریم خان به شما کمک خواهد کرد تا بهترین برند و شبیه ترین برند به نام اولیه را به ثبت برسانید و اگر نام تجاری شما عنوان مشابهی نداشته باشد در کمترین مدت زمان نسبت به ثبت برند اقدامات لازم را به عمل می آورد

برند تجاری ثبت شده تا چه حدی قابل حمایت است یکی از سوالاتی که برای متقاضی ثبت برند بوجود می آید این است که این کار چه مزایایی را برای او میتواند به همراه داشته باشد؟ در پاسخ این سوال میتوان گفت که فرد دارنده برند تجاری از مزایای بسیاری برخوردار میشود که یکی از آنها قانون حمایت از علائم تجاری میباشد که در تمامی کشور های دنیا و همچنین ایران برند های تجاری محافظت میشود و تمامی اطلاعات مربوط به ثبت برند های تجاری در اداره ها و سازمان های مربوطه به صورت یکپارچه نگهداری میشوند.

بخوانید...
تنظیم سند رسمی چه ضرورتی دارد؟

همچنین برای جلوگیری از ثبت جداگانه برند در هرکشور نظام WIPO اجرا شده است که توسط یک عهدنامه سراسری که به موافقت کشور های عضو آن رسیده است اداره میگردد .

نتیجه گیری

بطور کلی ثبت علائم تجاری یا برند زمانی انجام میشود که مدیران کسب و کار قصد داشته باشند برای ماندگاری در ذهن مخاطبین و مشتریان یک نام و یا علامت تجاری خاص و منحصر به فرد داشته باشند. علائم تجاری به علائم ساختگی ،توصیفی ، شعاری و عمومی تقسیم می شود. بخاطر داشته باشید اگر شما محصول یا خدمت خاصی را ارائه می کنید و ثبت برند را انجام نداده باشید ، رقبا می‌توانند از همان برند یا برندی که شباهت آن با علامت مزبور تا اندازه ایست که برای مشتریان فریب دهنده باشد , برای همان محصول یا کالاهای شبیه استفاده کنند و در نتیجه سرمایه‌گذاری صاحب و مالک اثر یا برند در مورد بازاریابی یک کالا احتمال دارد بی نتیجه باشد چون مصرف کنندگان تصور می نمایند.

درصورتیکه تمایل به مشاوره با وکیل حقوقی  و بهترین وکیل تهران دارید میتوانید بصورت آنلاین از وکیل مورد نظر نوبت گرفته و یا بصورت تلفنی مشاوره (رایگان ) دریافت نمایید.

مقالات

آدرس مجتمع های حقوقی و دادسراهابهترین وکیل تهرانثبت برندوکیل پایه یکوکیل حقوقیوکیل کیفری

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنلاین با ما در تماس باشید

با تکمیل فرم تماس با ما میتوانید از بهترین وکیل تهران مشاوره بگیرید. 

باتوجه به درگیری ها و مشغله هایی که روزانه برای همگان وجود دارد ، طبیعتا امکان وقت گذاشتن و مراجعه حضوری برای افراد مقدور نمی باشد، بهمین دلیل  موسسه حقوقی صدرا بمنظور رفاه حال مشتریان خود ، فرمی را طراحی نموده است که شما میتوانید با تکمیل فرم روبه رو مشکلات و دعاوی خود را ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند. با این روش شما میتوانید بصورت رایگان از بهترین وکیل تهران ، وکیل حقوقی ، وکیل کیفری و وکیل خانواده مشاوره بگیرید و در صورت نیاز وقتی برای شما مقرر گردد تا جهت تشکیل پرونده بصورت حضوری مراجعه فرمایید. آدرس ما در ادامه درج شده است.

شماره تماس های دفتر :  88806941 - 88806942

شماره تلفن همراه (ساعات پاسخ گویی 9 صبح الی 18) :  09128210882 - 09129210882

تماس با ما- واتساپ تماس


    ساعات کار موسسه حقوقی صدرا

    جهت مراجعه  با شماره های درج شده در همین صفحه هماهنگی بفرمایید.

    شنبه تا چهارشنبه9:00 to 16:30
    پنجشنبه9:00 to 16:30
    تماس با ما
    1

    بالاتر از میدان ولیعصر (عج) – جنب سینما استقلال – کوچه فرشید – ساختمان فرشید – پلاک 8 – طبقه 2- واحد 9

    2

    از مترو میدان ولیعصر (عج) ۱۰۰ متر

    3

    از ایستگاه اتوبوس بی ار تی  (BRT)  50 متر

    مسیرهای منتهی به موسسه حقوقی صدرا

    تماس باما